Penulis artikel:
Carol Kinsey Goman
Strategic Communication Management; Aug/Sep 2006; 10, 5; ABI/INFORM Global




Artikel yang ditulis oleh Carol Ginsey Goman ini membicarakan tentang perbezaan pendekatan komunikasi dalam persekitaran kerja oleh generasi muda hari ini berbanding kaedah yang sering digunakan oleh beberapa generasi terdahulu. Generasi muda yang menjadi tenaga kerja hari ini lebih dikenali sebagai Generasi Y Mereka adalah individu yang lahir dari tahun 1983 hingga sekarang. Mereka lahir dalam zaman era IT .Kemajuan dan kepesatan teknologi yang ada pada hari ini telah memandu mereka untuk mempunyai cara yang berbeza dalam berkomunikasi. Sebagai contoh penggunaan khidmat pesanan ringkas (sms), blog, Instant Message sehinggakan e-mail pun telah dianggap ketingalan zaman. Selain itu situasi ekonomi semasa juga memainkan peranan yang penting dalam mewujudkan perubahan tersebut.
Setiap organisasi hari ini perlu mengambil kira perubahan-perubahan ini dalam mereka menguruskan tenaga kerja terutamanya yang melibatkan Generasi Y. Kewujudan komputer dan perkembangan teknologi mengubah cara bekerja. Jika dahulu komunikasi di dalam sesebuah organisasi selalunya secara bersemuka dan pengaliran informasi berbentuk linear, namun kini ianya menjadi lebih pelbagai. Menurut Goman, langkah penting yang harus diambil oleh organisasi dalam melaksanakan komunikasi dalaman ialah berubah daripada komunikasi "pasif" dan "menekan" kepada komunikasi yang lebih "aktif" dan "menarik". Generasi Y lebih mahukan penglibatan mereka secara aktif dalam penyaluran maklumat berkenaan . Jika tidak mereka akan hilang minat. Tidak seperti generasi terdahulu, mereka telah terdedah kepada teknologi semenjak dari usia kecil. Apabila berada di tempat kerja, mereka tidak lagi menunggu kepada rantaian arahan sebaliknya lebih mempercayai khabar-khabar angin (grapvine) yang berlegar ataupun merujuk terus kepada penyelia mereka. Komunikasi menerusi permaufakatan adalah menjadi panduan kepada Generasi Y dan ianya perlu diadaptasikan oleh organisasi.
Carol Kinsey Goman juga telah menyatakan bahawa, transformasi di tempat kerja adalah merupakan proses dua hala. Pekerja yang memasuki persekitaran kerja mempunyai ekspektasi yang spesifik terhadap organisasi. Seandainya ekspektasi yang diharapkan tidak menepati kehendak mereka, maka tindakannya sama ada terus menyesuaikan diri atau berundur dari organisasi tersebut. Justeru, setiap permintaan dan perubahan perlu diserap oleh organisasi. Menurut beliau lagi, perubahan komunikasi dalaman adalah dipandu oleh dua perkara. Yang pertama teknologi dan yang kedua bagaimana sesuatu generasi itu menerima cara yang diamalkan oleh organisasi. Adakah ia berkadaran dengan ekspektasi mereka tentang cara komunikasi yang diinginkan.
Generasi Y lebih suka untuk mendengar berita bersumberkan "grapvine" antara mereka berbanding aliran maklumat linear yang konvensional. Carol Kinsey Goman percaya bahawa mereka perlu dilibatkan diperingkat awal dan menjadi sebahagian daripada dialog. Untuk itu, komunikator dalaman perlu melakukan analisa jaringan sosial dan mengenalpasti individu yang berpengaruh lalu menggunakan "grapvine" sesama mereka. Generasi Y lebih suka mempercayai antara satu sama lain.
Kata Goman, adalah sesuatu yang amat sukar untuk mengatasi isu generasi bersilang di dalam sesebuah organisasi. Bukan senang untuk mengubah cara berkomunikasi setelah ianya menjadi selesa. Generasi dahulu akan tetap dengan cara mereka berkomunikasi. Satu kaedah untuk menyampaikan mesej dalam generasi bersilang ini ialah dengan menyebarkan setiap data yang releven yang mungkin diperlukan oleh pekerja dan mewujudkan cerita hebat yang mana pekerja akan dapat hubung-kait disebaliknya.
Pembahagian akan berlaku secara automatik apabila generasi yang lama menghampiri persaraan dan tidak mempunyai keupayaan tenga untuk berhadapan dengan perubahan lagi. Kesanggupan untuk berubah adalah salah satu isu yang amat payah dihadapi oleh para komunikator kecuali pekerja memahami dan menerima alasan yang diberikan.
Kesimpulannya, kemajuan dan perkembangan teknologi komunikasi telah menyebabkan cara dan kaedah berkomunikasi dalam sesebuah organisasi turut berubah. Organisasi perlu bergerak seiring dengan arus peredaran zaman agar pendekatan komunikasi yang diamalkan juga turut menepati dengan apa yang didambakan oleh generasi pekerjanya.