Ulasan Artikel : communication technology keeps getting the way of communication!eps

Penulis: Helen Wilkie

Arikel ini membicarakan tentang kepentingan kemajuan teknologi komunikasi masa kini. Bagaimana teknologi yang sentiasa berkembang telah menjadikan proses komunikasi berjalan dengan lebih baik. Helen Wilkie juga turut membincangkan tentang kelebihan dan kelemahan teknologi tersebut.

E-mail boleh menjadi cara yang cepat dan efektif dalam menyalurkan sesuatu maklumat namun ia juga tidak menyakinkan apabila tidak mengandungi elemen nada suara dan emosi. Ini boleh menimbulkan salah faham dan salah emosi terhadap sesuatu mesej yang ditulis. Keduanya ia juga amat baik bagi mereka yang pentingkan kepantasan dan megelak daripada terlibat dengan hubungan interpersonal di tempat kerja.


Bagi telefon selular pula, penggunakan dapat berinteraksi dengan kenalan dan boleh dibuat di mana saja namun pengguna haruslah bijak menyesuaikannya dengan keadaan dan situasi di sesuatu tempat jika tidak ia akan memberi gangguan dan masalah kepada orang sekeliling. Kadang-kadang pengguna terlupa bahawa suaranya kuat ketika bercakap melalui telefon dan ini menimbulkan ketidakselesaan orang lain.

Seterusnya ialah tele-sidang. Ia dapat menjimatkan masa dan kos perjalanan. Mesyuarat tidak perlu dihadiri sebaliknya dapat dilaksanakan walaupun berada di tempat masing-masing. walaubagaimanapun ada sesetengah situasi di mana perhubungan bersemuka merupakan kaedah yang paling berkesan untuk menanggani sesuatu pertikaian dan isu. Ia dapat mengelak dari salah faham. Mesyuarat yang tidak efektif juga akan hanya menghabiskan masa dan wang. Justeru tele-sidang adalah pilihan terbaik berbanding kaedah tradisional.

Banyak kajian telah menunjukkan bahawa orang muda di pusat pengajian tinggi menjadi gemuk dan kurang cergas ekoran terlalu lama meluangkan masa dengan komputer sama ada melayari internet atau atau bermain permainan video. Walaubagaimanapun Wilkie percaya bahawa ianya cuma sebahagian daripada masalah sedangkan ia mampu membina kemahiran sosial berbanding dengan mereka yang tidak tahu menggunakan internet.


Sebagai kesimpulan, sememangnya kemajuan teknologi komunikasi banyak memberikan kebaikan kepada penggunanya. Masalah tidak datang dari kemajuan teknologi tetapi adalah berpunca dari pengguna itu sendiri. Kita akan mendapat pelbagai kebaikan sekiranya peralatan teknologi komunikasi digunakan untuk kebaikan dan begitulah juga sebaliknya. Justeru kita sebagai generasi yang terdedah dengan kemajuan teknologi ini haruslah mengambil kesempatan untuk memanfaatkan segala kemudahan yang terkandung dalam IT bagi faedah semua manusia.















Ulasan Artikel : Digital of Man


Artikel yang ditulis oleh Richard Naish ini membincangkan tentang perbezaan antara pengguna digital ( guru dan murid) dalam generasi yang berbeza. Ini adalah kerana setiap gaya hidup generasi berkembang dan berubah seiring dengan kemajuan teknologi semasa. Beliau cuba membezakan antara Digital Native Learners dan Digital Immigrant Teachers dalam sudut pembelajaran dan perkongsian maklumat.


Menurut Naish, Digital Native Learners lebih berkehendakkan sesuatu penerimaan maklumat yang pantas melalui kepelbagaian sumber multimedia. Mereka juga lebih suka melakukan pelbagai kerja dalam satu masa. Mementingkan kandungan gambar, bunyi dan video sebelum teks, suka mengakses kepada maklumat mutimedia yang berangkaian, mampu untuk berinteraksi dan mempuyai jaringan sosial yang ramai. Jika belajar, belajar untuk masa itu dan ianya mestilah berkaitan, berfaedah dan menyeronokkan. Mereka juga mendambakan kepada ganjaran dan penghargaan yang segera.

Sementara itu Digital Immigrant Teachers dilihat dari segi penerimaan sesuatu maklumat lebih perlahan akibat daripada kawalan dan tapisan. Sukakan kepada kerja yang sedikit dan tertumpu pada sesuatu masa. Lebih cenderung menggunakan teks terlebih dahulu sebelum gambar dan video dalam sesuatu penerbitan. Penyebaran maklumat adalah berbentuk linear, logik dan mengikut paten.Lebih menggalakkan para pelajarnya untuk berdikari berbanding dengan jaringan dan interaksi. Jika dilihat dari segi penghargaan dan ganjaran pula mereka mengharapkan ia dicapai dalam masa yang agak panjang.

Sebagai kesimpulannya, Artikel ini jelas menunjukkan isu perbezaan antara golongan guru ( Digital Immigrant Teachers) dan anak murid ( Digital Native) Learners pada ketika ini. Kedua-dua generasi ini generasi X dan generasi y bertembung dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Apa yang penting ialah bagaimana kedua-dua mereka dapat menyesuaikan diri antara satu sama lain dalam mencapai objektif yang sama.